Martin Pihl

E-handel blog

Spørger man kvinder, såvel som mænd, hvilke store online tøjportaler der findes, vil næsten alle svare Zalando, som en af de første. Måske efterfulgt af Stylepit, Boozt, Miinto eller Asos.

Ikke ret mange vil nævne Otto og Amazon…

Men nu er det altså værd som både kunde og retailer, at holde lidt øje med hvad Amazon gør på tøjområdet.

Tidligere har man som mode/tøjproducent fravalgt Amazon, fordi det simpelthen bare ikke er stedet, man som kvinde i Tyskland eller England, køber tøj. Man køber stikkontakt og alle mulige andre slags ting, men livsstilsprodukter er ikke den foretrukne varegruppe.

Det er meget vel ved at ændre sig, og Amazon er øjensynligt ved at geare op på området for at tage kampen op mod Zalando.

De vesteuropæiske markedsandele

Zalando, Otto og Amazon står ifølge Bloomberg til at udgøre hele 18% af det vesteuropæiske marked for sko og tøj.

Det er et marked der har en total værdi af 300 milliarder kroner…

Tyske Otto er den største af de tre, men er til gengæld på hastig nedgang. I 2011 stod Otto for 10% af markedet, mens den gamle postordrekæmpe nu må slå sig til tåls med en markedsandel på 6,2%.

Zalando’s markedsandel ligger på 6,1%. Men mens Otto blev grundlagt i 1949, og altså har haft mere end et halvt århundrede til at opbygge sin kendskabsgrad, så er Zalando fra 2008 og stormer frem.

Amazon er liiige i hælene med 5,7% af markedet, og opruster gevaldigt med ansættelse af modeller, og store kendte fashion brands som Hugo Boss og Gucci.

Tøj på Amazon? Virkelig?

Førhen købte man ikke tøj på Amazon. Det gjorde man bare ikke. I England og Tyskland var Amazon det første sted man kiggede, når man skulle bruge noget nyt elektronik eller andre sammenlignelige varer, hvor pris er den afgørende parameter. Men livsstilsprodukter var Amazon ikke forbundet med.

Udover billetkøb og rejser er Tøj den mest udbredte varegruppe, der købes online, og den som repræsenterer den største værdi. Og den vokser fortsat kraftigt, og har stadigvæk masser af potentiale for yderligere vækst. Så det er ikke underligt, at Amazon vil have en bid af denne kage.

Zalando udvider

Selvom verdens næststørste e-tailer, Amazon, har kastet sig ind i denne kamp, betyder det ikke, at Zalando har tænkt sig at lægge sig ned og give op. Tværtimod udvider Zalando med flere og mere lagerplads, der ikke blot giver mere plads, men også forbedrer leveringstiden i fx Frankrig med 1-2 dage. Distributionen er netop et område, som Amazon har allerøverst på sin agenda, så det giver god mening at Zalando opgraderer på den front for at følge med.

Men Zalando har andre fordele som Amazon (endnu ikke) har. Zalando har fortsat flere brands end Amazon. I Tyskland har de begge de samme brands, mens Amazon er underrepræsenteret i forhold til Zalando i England.

Desuden er jeg overbevist om, at det i mange år frem vil være op af bakke for Amazon at overbevise mange kunder om, at markedspladsen er det rette sted for dem at købe tøj. Zalando har her en klar fordel i at være fashion orienteret, og vil have meget lettere ved at overbevise nye kunder om at kigge her. Desuden vil der også være flere modebrands, som vil være mere skeptisk ved at have sine varer på Amazon end Zalando.

Volume is king

Zalandos helt store problem ligger i pengetanjen. Selv med Rocket Internet som hovedaktionær og investeringer fra mange andre (inklusiv Anders Holch Povlsen – Bestseller, der ejer 10%), så er det formentligt ikke tilnærmelsesvis nok til at holde Amazon stangen. Særligt ikke når Zalando historisk ikke har givet (meget) overskud, og har det som langsigtet mål at øge rentabiliteten.

Amazon ejer Jeff Bezos står som den næstrigeste på Forbes top400 i USA, kun overgået af Microsofts Bill Gates. Jeff Bezos var i 2016 endvidere den person på Forbes 400, som havde den største fremgang.

Amazon bliver svær at slå…

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *