Martin Pihl

E-handel blog

Martin Pihl

Godt i gang med en webshop

SEO

Jacob BlæsbjergJacob Blæsbjerg fortæller her om, hvordan du får besøgende fra Google til din nye webshop.

Jeg stødte i en anden sammenhæng på Jacob Blæsbjerg for et års tid siden, og oplevede en dedikeret og passioneret person. Det var tydeligt han brændte for det han arbejdede med.

Derfor har jeg inviteret ham ind her på bloggen. Han er i dag konsulent i Blaesbjerg.com, hvor han arbejder med digital forretningsudvikling hos især mindre og mellemstore virksomheder.

En kritisk del af det at starte en webshop er at få besøgende ind på den. Er man forankret og passioneret omkring sine produkter, er denne del med at få besøgende fra Google måske ikke det, man har allermest fokus på, men det kan være en stor fejl.

Godt tip til hvordan du kommer videre med din webshop

Der er mange der starter ud med at lave en webshop grundet en interesse for et givet område. Det være sig alt fra vaskebørster, strømper til plæneklippere, eller reservedele til cykler og knallert. Der intet stærkere koncept end det der er drevet med passion for den ydelsen eller produkt der skal sælges, eller formides.
Artiklen her er tilegnet dem der ikke er specialister i SEO, men som gerne vil i gang med få Google opmærksomhed. – men er du allerede i gang med SEO, så skim bloggen, måske er der et råd eller to som du også kan bruge.

Mange starter ud med en tilfældig valgt webshop

Nu skal man i gang, og det er som sådan også fint. Man starter ud med at finde et eller andet system til sin webshops, og der er mange at vælge imellem. Har du allerede valgt, og befinder du dig godt i det valgte system skal du ikke skifte, særligt hvis der gået en tid siden du startede ud med din shop.
Man vælger typisk ud fra hvad ens nørd har rådet en til eller en anden mere eller mindre tilfældighed.

Min personlige favorit er WordPress med en WooCommerce installation, da det er let at finde rundt i for alle, og der er masser af ting og sager der kan gøres. Der er masse at tage fat på og det er et system der vokser med opgaven og mere end dækkende for langt de fleste onlineshops. (Nogle tror det er for små shops, men det er en fejlantagelsen)

Godt nu er din shop klar – men hvor er kunderne?
Du skal forestille dig, at du har bygget en super shop uden på den russiske ødemark højt mod nord. Du ved at bare kunderne kommer forbi, så køber de dine vare.

Nu er det så bare om at sikre at kunderne kan finde dig. Det er enkelt, du skal blot bygge veje og motorveje så skal de nok komme. Det er dette anlægsarbejde du skal bruge dine kræfter på, og det er her din produktviden vil give dig en unik mulighed som KUN du har; DU SKAL DELE UD AF DIN EKSPERTISE.

Du skal tilslutte dit vejnet til Google

Det er indlysende nok, der er Google (og alle andre søge maskiner som Bing og Yahoo) der har dine kunder. Der færdes de med sikkerhed rundt – Måske tænker du; Google skal bare finde mig og så bygger de en motorvej lige til min dør. Det sker kun hvis Google finder at din side er interessant nok i sig selv, og at ”vejene” intern i din super shop er gode, entydige og lette at følge.

Ja – Google handler om din webshop

Det er afgørende at du har en god infrastruktur for at Google vil elske dig. Det er ikke i det end at du skal gøre din siden brugervenlig. Her er det ikke kun design og smart grafik, men også hvor godt din siden hænger sammen. Det kræver ikke det store at starte godt ud, så her kommer der et par gode råd til hvordan du kommer godt i gang med sagerne.

Start med dine produkter

Der er to ting du skal have klaret for at Google synes godt om dine beskrivelser af dine produkter som udgangspunkt.

Teksten til dine produkter skal laves til Google også – Her er en video der kort forklare hvad du skal gøre i den lidt mere tekniske ende af skalaen.

Nu skal du give den gas

Nu du har denne del på plads. Så er det du skal bruge din passion og viden omkring din ydelse eller produkt. Der er i langt de fleste systemer til webshops to mulige tekster, en kort tekst der står sammen med produktbilledet og en tekst der står under produktet, ofte kaldet en lang beskrivelse eller noget tilsvarende.

Du skal her skrive frit fra leveren ca. 300 ord omkring produktet der her skal sælges. Phuuu tænker du er det virkelig nødvenlig. Tja – det er i alle tilfælde en rigtig god ide når det kommer til produkter du har i sinde at have på din shop længe. Nøglen er at google ikke fatter så meget som vi gør som mennesker (endnu da), men den læser tekst … Så tekst er godt, lidt tekst er lidt godt – meget tekst er meget godt …

Ok – hvad skal du skrive omkring produkterne. Lad forestille os at du sælger fingerringe, hvad kan de være … Hvis nu du skal finde en fingerring på Google hvad tror du så du ville lede efter.

En sød ring fingerring
En smuk fingerring
En flot fingerring

Her har du nu opskriften til succes på produkterne. Det handler om at fortælle google at du har tre forskellige ringe. De kan være i sølv, mat sølv og guld etc. Men brug tillægsord. Bestem dig for om den du skriver om lige nu er ”Sød” eller ”Flot” og brug enden ”sød” eller ”Flot” end 3 til 5 gang i din tekst om produktet du ellers i øvrigt blot skriver om. (Kopier ALDRIG en tekst fra dit website, start ALTID på blank papir. Google og dine kunder HADER gentagelser).

Godt så …

Nu skal vi have dine produkter til at hænge samme på din webshop. Det er ganske sikkert allerede klaret i forbindelse med kategorisering af produkterne. Men det handler om at bygge veje så google og dine kunder kan finde vejen rundt i din super shop.

Du skal lave et link der peger mod kategorien.

Google følger links, lige som dine kunder gør det. Derfor skal du vise vejen til hele udvalget af f fingerringe på din webshop. Det gør ved at placere et link i bunden af din lange beskrivende tekst til hovedkategorien. Det er også den siden du gerne vil vise dine kunder når de kommer fra Google, hvis fx blot søger på ”fingerring”. Her er udvalget størst. Vis google vejen til siden ved at pege links til kategorisiden. Gør du vil vil din kategoriside have en større chance for at blive fundet. Svære er det ikke.

Lidt underligt, men du skal linke væk fra din side

En lille finte som google rigtig godt kan li’ er at du har udgående links fra din webshop. Altså links der sender dine kunder ud af butikken. Ja – det lyder underligt men det er der en god mening i for Google. Igen fingerringe. Lad os sige at du har fundet noget omkring historien om fingerring på Wikipedia, så gør det at du laver et link fra din kategoriside til denne side. Det vil google tolke som du virkelig forsøger at give dine besøgende den bedste mulige information du kan. Nu skal du være smart. Når du laver din link skal du blot huske at lave det sådan at du sikre at dine kunder bliver i din shop, men åbner et andet faneblad. Det gøre ved at tilføjet Target=”_blank” til din link. Google det – så finder du hurtig en løsning på sagen 

Opret en blog på din webshop

Google elsker tekst (og billeder hvis det har et alt-tag der er sat korrekt Google det hvis du vil vide mere, der er grænser for hvad jeg kan at klare i en blog her).
Det at have en blog på sin siden er med at få google til at finde din webshop interessant. Der er en masse fine tekniske termer som ”Long tail” og en masse anden SEO ”gøjleri” men det vil jeg spare dig for her. Det, det handler om for dig er at dele ud af din vide på en blog på din webshop.

Godt – sæt ind byg broerne til motorvejen fra Google

Nu har du hele din infrastruktur på plads på din super shop. Nu handler om det om at du skal have tilsluttet dine små veje til nogle gode hovedveje til Google. En god hovedvej eller super bro til Google er en blog. En blog er en tekst der forklare og fortæller en masse, lige som den her blog gør det om Google og faktisk om SEO.

Du skal skrive indlæg der kan holde længe. Nogle indlæg der ikke bliver forældet, jeg har hørt én sige evergreens. Og det er det du skal skabe. Skiv en blog om dit produkt, og link til det kategorisiden. Fx fingerringe – Skriv mindst 1.000 ord om fingerring og læg artiklen på din shop. Peg dem mod dine kategori og nu er der lagt en bro som google burde synes er toppen fed.

Well – du skal huske at bruge mindst ét værktøj fra Google

Nu er du tæt på at være klar – Men hvad hvis nu vi kunne lokke Google forbi dit super shop og indeksere – eller om du vil optage dine produkter og sider hurtigere. Vi ved ikke om google kommer men en invitation kan vi da sende til den. Well – Det du skal bruge hedder ”Google Webmaster tools”. Der findes en masse gode videoer der fortæller hvordan du kommer i gang med Google Webmaster Tools. Så det vil jeg trygt overlade til Google at fortælle dig omkring.

Det vigtigste er at du skal sende Google dit ”Sitemap”. Dit Sitemap er som det det siger sig selv et kort over din super shop, og det giver Google en mulighed for hurtigere at finde rundt på din side.

Well … det var en lille indføring i Google og SEO. Jeg håber du kunne bruge de praktiske anvisninger til noget.

Go get Google visit your site – og giv den gas.

Jacob Blæsbjerg, Partner.
Blaesbjerg.com

1 Comments on “Godt i gang med en webshop”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *